Τα ΕΛΤΑ επαναδιαπαραμόρφωσαν τον τιμοκατάλογο αλληλογραφίας, οπότε πολλά από αυτά που αναφέρονται στο άρθρο πλέον δεν ισχύουν. Μέχρι να καταλάβουμε τι παίζει, το παρόν μένει ως ιστορικό και μόνο κειμήλιο…

τελευταία ενημέρωση: 03/01/2014

——————-

Η ταχυδρομική αποστολή είναι από τις κλασικότερες μορφές διανομής fanzine. Αξίζει λοιπόν να μοιραστούμε όσα πράγματα έχουμε μάθει στέλνοντας και παραλαμβάνοντας zines μέσω αλληλογραφίας, πράγματα τα οποία σε κάποιους σίγουρα θα φανούν χρήσιμα.

Πάρε-δώσε

Πρώτο και κύριο ερώτημα. Οκ, με το ταχυδρομείο μπορείς να στείλεις ένα zine, αλλά πως θα πάρεις τα χρήματα για τα ταχυδρομικά έξοδα και το αντίτιμο του τεύχους; Αν κάποιος ζητήσει να του στείλετε ταχυδρομικά το φανζίν σας, και δεδομένου ότι το χρηματικό αντίτιμο είναι συνήθως μικρό, οι επιλογές σας είναι:

  • Να σας μεταφέρει το ποσό μέσω paypal ή τράπεζας (επιλέξετε κάποια που δεν παίρνει προμήθεια, ενώ για δική σας ευκολία καλό είναι να έχετε κάρτα ανάληψης για να τσεκάρετε την κατάθεση των χρημάτων).
  • Να στείλετε το φανζίν με αντικαταβολή.
  • Να σας στείλει χρήματα σε φάκελο (όχι κέρματα, μόνο χαρτονομίσματα) ή τη συνολική αξία της παραγγελίας σε γραμματόσημα (όλο και κάπου θα χρειαστούν).

Σαφώς υπάρχουν και άλλοι τρόποι, αλλά η εμπειρία έχει δείξει πως με τους παραπάνω τρόπους όλα γίνονται πιο εύκολα.

Πριν το ταχυδρομείο

Τα Ελληνικά Ταχυδρομεία (ΕΛΤΑ) είναι μια επιχείρηση με πολλές υπηρεσίες, έτσι ας αρχίσουμε από τα βασικά. Ακριβώς κάτωθεν είναι ο τιμοκατάλογος επιστολικού ταχυδρομείου εσωτερικού. Επειδή δεν είναι αυτονόητο, ως επιστολή μπορεί να σταλεί οτιδήποτε δεν υπερβαίνει σε βάρος τα 2 κιλά και έχει λογικές διαστάσεις (σύμφωνα με το Υπουργείο Μεταφορών, το άθροισμα των διαστάσεών τους (μήκος + πλάτος + πάχος) να μην υπερβαίνει τα 90cm σε επίπεδη επιφάνεια, χωρίς η μεγαλύτερη διάσταση να υπερβαίνει τα 60cm).

Συμβουλή πρώτη: Αν στέλνετε συχνά πράγματα με το ταχυδρομείο (όχι μόνο έντυπα), μια ηλεκτρονική ζυγαριά κουζίνας είναι απαραίτητη. Θα γνωρίζετε τι θα πληρώσετε πριν φτάσετε στο γκισέ, κάτι πολύ πρακτικό. Επίσης, μια ζυγαριά μπορεί να φανεί πολύ χρήσιμη αν η επιστολή είναι κοντά ή υπερβαίνει κάποια κατηγορία βάρους (λ.χ. έχει συμβεί να κάνω πιο λιτή τη συσκευασία ενός πακέτου, μόνο και μόνο για να “πέσω” κατηγορία).

Μικρά, μεγάλα και ακανόνιστα

Το κόστος αποστολής καθορίζεται από δύο παράγοντες, διαστάσεις και βάρος (με αυτή τη σειρά). Οι υπάλληλοι των ταχυδρομείων πρώτα κοιτούν σε ποια κλίμακα ανήκει ο φάκελος που θα στείλετε (μικρά, μεγάλα ή ακανόνιστα) και στη συνέχεια το ζυγίζουν για να δουν και το βάρος του.

Δεδομένου ότι τα zines είναι σε μέγεθος είτε Α5 είτα Α4, ουσιαστικά ανήκουν στις κατηγορίες “μικρά” και “μεγάλα”, αντίστοιχα. Αυτό δεν ισχύει όταν ο φάκελος έχει κάποιο πάχος, όπερ και σημαίνει ότι αυτόματα οι υπάλληλοι θεωρούν πως έχουν να κάνουν με “ακανόνιστη” επιστολή.

Συμβουλή δεύτερη: Θα πρέπει να προσέχετε το πάχος του φακέλου. Όποτε φυσικά είναι δυνατό, φροντίστε έτσι ώστε το πάχος του φακέλου να μην είναι μεγαλύτερο από ένα δάχτυλο (2 εκατοστά για την ακρίβεια), ειδάλλως θα θεωρηθεί “ακανόνιστο”. Αρκετοί υπάλληλοι των ΕΛΤΑ έχουν τη συνήθεια να θεωρούν ακανόνιστο οποιοδήποτε φάκελο βλέπουν παραγεμισμένο, οπότε να είστε σε εγρήγορση. Παρακάτω τα χαρακτηριστικά κάθε κλίμακας…

Προπληρωμένοι φάκελοι (Prepaid)

Τα ΕΛΤΑ πωλούν φακέλους που δεν χρειάζονται γραμματόσημα και είναι έτοιμοι για ταχυδρόμηση.

Συμβουλή τρίτη: Ο προπληρωμένος φάκελος είναι ο οικονομικότερος τρόπος για να στείλετε ένα ή και λίγα περισσότερα zines. Έχει προκαθορισμένη τιμή, και μπορείτε να στείλετε ότι θέλετε, ανεξαρτήτου βάρους και διαστάσεων, αρκεί να χωράει. Βέβαια καλό είναι να μην παραγεμίζετε το φάκελο, κάτι που σημαίνει 3-4 έντυπα.

Οι τιμές που παίζουν αυτή τη στιγμή για προπληρωμένους φακέλους είναι 0,95 € για μεσαίο φάκελο (για φανζίν Α5) και 1,45 € για μεγάλο (για φανζίν Α4). Την επόμενη φορά που θα πάτε ταχυδρομείο, πάρτε καμιά δεκαριά να έχετε. Εδώ αναγράφονται αναλυτικά τα είδη και το κόστος των prepaid φακέλων.

Κλείνοντας το θέμα των προπληρωμένων, θα πρέπει να αναφέρουμε πως για αποστολή στο εξωτερικό υπάρχει μόνο Α5 μέγεθος, με κόστος 1,30 € και ο οποίος συμφέρει πολύ για αποστολές εκτός Ευρώπης.

Αντικαταβολή

Με την αντικαταβολή μπορούμε να στείλουμε ένα έντυπο, το αντίτιμο του οποίου εισπράττετε από τον ταχυδρόμο που θα το παραδώσει. Η αποστολή με αντικαταβολή απαιτεί τη συμπλήρωση μιας φόρμας και στην οποία αναγράφονται στοιχεία αποστολέα/παραλήπτη καθώς και το χρηματικό ποσό που θέλουμε να παραλάβουμε. Το ποσό αυτό είναι το άθροισμα του κόστους αποστολής (τα ταχυδρομικά τέλη που αναφέραμε αρχικά συν το κόστος της αντικαταβολής, που είναι 2,30 €) και της αξίας του αντικειμένου/εντύπου (βλ. και εδώ για τις αναλυτικές χρεώσεις κάθε υπηρεσίας των ΕΛΤΑ).

Εκτός του ότι δε χρειάζεται να αγχώνεστε για το χρηματικό μέρος, η αντικαταβολή έχει το πλεονέκτημα πως “ασφαλίζει” την παράδοση της επιστολής, όπως ένα συστημένο γράμμα. Βέβαια, ο παραλήπτης δεν έχει κάποια υποχρέωση να παραλάβει το φάκελο αν λ.χ. αλλάξει γνώμη στο μεσοδιάστημα.

Συμβουλή τέταρτη: Η αντικαταβολή κάνει εύκολα τα πράγματα και καλό θα είναι να τη χρησιμοποιείτε για να στείλετε κάτι σε άτομα που γνωρίζετε. Επίσης, την πρώτη φορά που θα συμπληρώσετε έντυπο αντικαταβολής, ζητείστε τη βοήθεια κάποιου υπαλλήλου των ΕΛΤΑ.

Paypal

Πιο πάνω αναφερθήκαμε στο paypal. Το paypal είναι μια υπηρεσία μεταφοράς χρημάτων που χρησιμοποιείται ευρέως σε διεθνείς αγοραπωλησίες και ο λόγος που γίνεται ξεχωριστή αναφορά είναι επειδή αρκετοί από μας έχουν ένα τέτοιο λογαριασμό.

Η μεταφορά χρημάτων μέσω paypal δεν είναι δωρεάν, αλλά με ορισμένες κινήσεις μπορεί να γίνει. Αυτές είναι:

  1. Η αιτιολογία αποστολής χρημάτων πρέπει να είναι: για δώρο (“gift”).
  2. Το ποσό που θέλετε να στείλετε θα πρέπει να καλύπτεται από το “balance” του λογαριασμού. Εάν το paypal τραβήξει χρήματα από τον συνδεδεμένο τραπεζικό λογαριασμό ή την κάρτα σας θα επιβαρυνθείτε με κάτι παραπάνω από 0,60 €.
Συμβουλή πέμπτη: Αν υπάρχει η δυνατότητα αποστολής χρημάτων με paypal, προτιμήστε τη. Για χαμηλό κόστος επιλέξτε αποστολή με προπληρωμένο φάκελο, ενώ για να είστε σίγουροι πως το πακέτο θα φτάσει στον παραλήπτη του στείλτε το συστημένο (εναλλακτική της αντικαταβολής).

Εξωτερικό

Για πάρε-δώσε στο εξωτερικό θα πρότεινα να ακολουθήσετε την πρακτική της ανταλλαγής (trade), είτε αν σας ζητήσουν το zine σας (κάτι τελείως απίθανο), είτε αν θέλετε εσείς κάποιο έντυπο. Δεν είναι ανάγκη να στείλετε κάτι δικό σας, αλλά επιβάλλεται να στείλετε κάτι που ο άλλος θα μπορεί να “αντιληφθεί”. Κάτι δηλ. γραμμένο στα αγγλικά, κάτι χωρίς λόγια (βλ. λ.χ. Γκρουγκ και Frogs and Dogs #6) ή ένα έντυπο με ενδιαφέρον οπτικό μέρος. Αν προτείνετε σε κάποιον trade και δεν δεχτεί, δεν αξίζει να ασχοληθείτε γενικότερα (ισχύει και το αντίστροφο).

Κανόνας για trades: Αυτός/ή που επιδιώκει την ανταλλαγή, στέλνει πρώτος/η το έντυπό του/της.

Mail-art

Επειδή τα zines δεν εκφράζουν απρόσωπη επικοινωνία, φροντίστε να το δείξετε!

9 thoughts on “Στέλνοντας έντυπα με το ταχυδρομείο

  1. Ο/Η ο ταχυδρόμος λέει:

    κάποιες διευκρινήσεις –

    1. Ναι μεν τα χρήματα είναι ο πιο εύκολος τρόπος, το πάρε-δώσε είναι όμως πολύ καλύτερο όταν γίνεται χωρίς ανταλλαγή χρημάτων – στέλνεις κάτι ωραίο, παίρνεις κάτι ωραίο (αναφέρεται τελευταίο, ενώ μαλλον θα έπρεπε να αναφερεται πρωτο). Αν την συγκεκριμένη περίοδο έχει πάει εκδρομή η φαντασία, γραμματόσημα πράγματι όλο και κάπου θα χρειαστούν (δεν προτείνονται ως αντικατάστατο του χαρτιού υγείας).

    2. Τυχών και χρησιμοποιηθεί το paypal, καλύτερο να προωθειται το ποσό ως δώρο, ώστε να μειώνεται (και σε περιπτώσεις να μηδενίζεται) η προμήθεια.

    3. Για αποστολές στο εξωτερικό: ΔΕΝ είναι αλήθεια το ότι, “ως επιστολή μπορεί να σταλεί οτιδήποτε δεν υπερβαίνει σε βάρος τα 2 κιλά”. Αυτό το λένε στο ταχυδρομείο, για να χρεώνουν οτιδήποτε πανω από 2 κιλά ως δέμα και να βγάζουν πολλά περισσότερα. Αν θελήσετε να στείλετε κάτι που ζυγίζει περισσότερο από 2 κιλά ως επιστολή (και άρα, πιο οικονομικά – μετά τα 2 κιλά στον τιμοκατάλογο υπάρχει η υποσημείωση χρέωσης “ανά 500 gr.”) φτιάνετε το πακέτο συμπαγές (ώστε να μην κουνιέται το περιεχόμενο) και τους λέτε πως είναι ένα αντικείμενο (αν είναι τόσο αδιακριτοι και σας ρωτήσουν τι ειναι αυτό που στέλνετε, τους λέτε κάτι κουλό όπως, ‘έργο τέχνης’ και εκεί τελειώνει η συζήτηση.

    1. Ο/Η georgeRgR λέει:

      Αν τα χρήματα σταλούν ως “δώρο” μέσω paypal, δεν κρατείται καμία προμήθεια. Όσο για τα 2 κιλά, τουλάχιστον εντός συνόρων η μόνη εξαίρεση που γίνεται είναι για βιβλίο (αν λ.χ. είναι κανένα τσιμεντόλιθο 3 κιλών) αλλά μόνο όταν πρόκειται για ένα τεμάχιο και όχι για 2-3 βιβλία που αποστέλλει κανείς μαζεμένα. Ειδικά αυτό το θέμα το έχω εξαντλήσει με τα ΕΛΤΑ και μπορώ με βεβαιότητα να πω πως δεν υπάρχει άλλη εξαίρεση. Οτιδήποτε πάνω από 2 στέλνεται ως δέμα, όπου οι χρεώσεις είναι αυξημένες.

      1. Ο/Η Νότις λέει:

        Μπορείς να στείλεις μέχρι 5 κιλά με επιστολικό, αρκεί να είναι βιβλίο που είναι ένα κομμάτι που δε μπορεί να διαχωριστεί (ένας τόμος). Αν πεις ότι είναι έργο τέχνης ή δεν είναι ένα κομμάτι στον έλεγχο αλλά 3 βιβλία πχ, δεν είσαι εντάξει απέναντι στον κανονισμό τους οπότε δε θα το δεχτούν. Είναι μόνο για γραμμένα η τυπωμένα πράγματα. Να προωθούμε τα γράμματα και την επικοινωνία των επιχειρήσεων, όχι τις κάθε είδους πωλήσεις.

        Εγώ βέβαια έστειλα πριν λίγο καιρό ένα μόνιτορ αυτοκινήτου με κάτι άλλα μέσα σε μαγαζί στη γερμανία και η υπάλληλος μου είπε να το στείλει επιστολικό να βγει πιο φτηνά.. Ήταν μεγάλο δέμα που κουνιόντουσαν διάφορα μέσα. Εγώ είμαι και ομορφόπαιδο βέβαια, κάτι που δεν ισχύει για τον μέσο φανζινογράφο:)

        1. Επιστολές (γενικά)
        Με τον ΕΛΤΑ μπορείτε να στείλετε κάθε είδους επιστολή στην Ελλάδα και στο Εξωτερικό από όλα τα Ταχυδρομικά Γραφεία, Ταχυδρομικά Πρακτορεία, Γραμματοκιβώτια και Αγροτικούς Διανομείς. Οι επιστολές διακρίνονται σε Α΄ και Β΄ Προτεραιότητας.
        Προϋποθέσεις Κατάθεσης Επιστολών:
        ● Το βάρος τους να μην υπερβαίνει τα 2 κιλά. Κατ΄ εξαίρεση και μόνο για μεμονωμένα βιβλία που δεν τεμαχίζονται, το ανώτατο επιτρεπτό βάρος είναι μέχρι 5 κιλά.
        ● Το άθροισμα των διαστάσεών τους (μήκος + πλάτος + πάχος) να μην υπερβαίνει τα 90cm σε επίπεδη επιφάνεια, χωρίς η μεγαλύτερη διάσταση να υπερβαίνει τα 60cm.
        ● Το άθροισμα των διαστάσεών τους όταν έχουν σχήμα κυλινδρικό να μην ξεπερνά τα104cm χωρίς η μεγαλύτερη διάσταση να υπερβαίνει τα 60cm.
        ● Οι διαστάσεις των απερικάλυπτων Καρτών Εξωτερικού (αυτών δηλαδή που ταχυδρομούνται χωρίς φάκελο) πρέπει να είναι οι Ελάχιστες: 9 Χ 14cm και οι Μέγιστες: 12 Χ 23,5cm.
        ● Ανεξάρτητα από τον τρόπο κατάθεσης ή τον τρόπο προπληρωμής των Ταχυδρομικών Τελών (γραμματόσημο, Μηχ. Προπληρωμής, μετρητά), οι επιστολές πρέπει να φέρουν τα πλήρη στοιχεία του αποστολέα – παραλήπτη (Ονοματεπώνυμο, Διεύθυνση, Ταχ. Κώδικα). Ο ΕΛΤΑ δεν ευθύνεται για τυχόν καθυστερήσεις όταν η διεύθυνση του παραλήπτη δεν είναι πλήρης.
        ● Οι επιστολές πρέπει να φέρουν επικολλημένα, στην άνω δεξιά θέση του φακέλου, τα γραμματόσημα με τα αναλογούντα Ταχυδρομικά Τέλη.
        ● Όταν οι επιστολές κατατίθενται ομαδικά ή με μηχανή προπληρωμής, τότε πρέπει απαραίτητα να φέρουν το αντίστοιχο, με την υπηρεσία που έχει επιλεγεί Α΄ ή Β΄ Προτεραιότητας, τύπωμα.

        1.1 Επιστολές Α΄ Προτεραιότητας Εσωτερικού – Εξωτερικού
        Οι Επιστολές Α΄ Προτεραιότητας είναι όλα τα ταχυδρομικά αντικείμενα, ανεξαρτήτως περιεχομένου ή τρόπου γραφής του κειμένου τους, όπως επιστολές, ευχετήριες κάρτες, τιμολόγια, λογαριασμοί, έντυπα κ.λ.π.
        Προϋποθέσεις Κατάθεσης:
         Ισχύουν οι παραπάνω προϋποθέσεις.
         Επί των Επιστολών Α΄ Προτεραιότητας πρέπει να αναγράφεται τουλάχιστον μια εκ των ενδείξεων:
        ● “Α΄ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑΣ” ή “ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΟ” για το Εσωτερικό.
        ● “PAR AVION” ή “BY AIR MAIL” ή “PRIORITAIRE” ή “PRIORITY” για το Εξωτερικό.

  2. Ο/Η ΤheΟnlyΒeatΙsD-Βeat! λέει:

    Πλέον για να μην κρατείται καμία προμήθεια, το ποσό πρέπει να σταλεί από το απόθεμα που έχει κανείς στον λογαριασμό του στο paypal, στο “balance” του δηλαδή. Αντίθετα αν κάποιος πάει να στείλει ένα ποσό αλλά το paypal “τραβήξει” τα χρήματα από πιστωτική/χρεωστική κάρτα, τότε υπάρχει προμήθεια ακόμα και αν η αποστολή είναι ως “δώρο”.

    1. Ο/Η georgeRgR λέει:

      Στο άρθρο προστέθηκε μία διευκρινιστική παράγραφος όσον αφορά το paypal, μιας και τα σχόλια που προηγήθηκαν ήταν πολύ χρήσιμα. Ευχαριστούμε!

  3. Ο/Η ο ταχυδρόμος βαράει πάντα δυο φορές λέει:

    Αλήθεια είναι πως το “να προωθούμε τα γράμματα και την επικοινωνία των επιχειρήσεων, όχι τις κάθε είδους πωλήσεις” δεν το ‘πιασα. Όχι πως πειράζει.

    Τώρα, σκυλοβαριέμαι να φιλοσοφήσω περί ζωής και κανονισμών, άρα στο θέμα μας -αν δεν τρέφετε κάποια ιδιαίτερη συμπάθεια προς τον ΕΛΤΑ, αν δεν έχετε καμία όρεξη να τον κάνετε πιο χοντρό απ’ οτι ήδη είναι, και αν προτιμάτε να ξοδέψετε τα λιγότερα ή περισσότερα χρήματά σας σε κάτι πιο ενδιαφέρον (φανζίν, φαγητό, φούντα, φερετζέ):

    α) γράφετε τους κανονισμούς εκεί που τους αρμόζει να γράφονται
    β) έλεγχος; C’est quoi, ça? ελέγχοι γίνονται μια φορά κάθε 25 χρόνια. αν μέσα σ’ αυτό το χρονικό διάστημα έχεις στείλει μερικές εκατοντάδες πακέτα (και έχεις γλυτώσει ένα ντορβά χρήματα), χαλάλι νομίζω το ένα που *μπορεί* να ελέγξουν.
    γ) ‘έργο τέχνης’ λέω εγώ, και δουλεύει μια χαρά (μάλλον επειδή έχω ωραία βυζιά. οτι να ‘ναι). αν δεν γουστάρεις, πες βιβλίο, κουμπαράς, ψησταριά, ότι θες τέλος πάντων, αρκεί να μοιάζει στο σχήμα με αυτό που στέλνεις (και να μην μυρίζει περίεργα).

    Σχετικά με την Α΄ και Β΄ προτεραιότητα: για αρχή, και πάλι για να τσεπώσουν περισσότερα, θα σου πουν πως δεν υπάρχει Β’ προτεραιότητα. Αν επιμείνεις, θα σου πουν πως πρέπει να το γράφεις στο φάκελο. Η αλήθεια είναι πως είτε Α΄ είτε Β΄ πληρώσεις, αυτά παρέα θα πάνε, στο ίδιο σακούλι (με την ίδια ακριβώς “προτεραιότητα”).

    Υπάρχουν ακόμη περισσότεροι τρόποι να γλυτώσετε ακόμη περισσότερα χρήματα από τον άπληστο ΕΛΤΑ, αλλά δεν θα σας τα δώσω όλα μασημένα.

    Δωρεές για τις παραπάνω χρήσιμες πληροφορίες δέχομαι μέσω πέιπαλ στη διεύθυνση [email protected], αλλιώς κεράστε με καμιά κρύα μπύρα όταν με δείτε να σέρνω το ταχυδρομικό καροτσάκι κάτω απ’ τον καυτό ήλιο.

  4. Ο/Η georgeRgR λέει:

    Τα ΕΛΤΑ επαναδιαπαραμόρφωσαν τον τιμοκατάλογο αλληλογραφίας, οπότε πολλά από αυτά που αναφέρονται στο άρθρο πλέον δεν ισχύουν. Μέχρι να καταλάβουμε τι παίζει, το παρόν μένει ως ιστορικό και μόνο κειμήλιο…

  5. Ο/Η αντωνης λέει:

    ο ταχυδρομοσ αμα δν ξερει αγγλικα και ειναι αγραμματος κανει μαλακιες και γυρναει τα συστημενα πισω και ιδιως οταν βιαζεσαι να παει!!!

    1. Ο/Η διονησης λέει:

      αγκλικά; ξερω τα μπέρμπρι, αλλά προτιμώ την αλβανική, την αβγανική, την μαροκινή, την γουάϊτ γουΐντοου, το σούπερ-σκάνκ. ουδείς αμαλάκιστοσ.

Γράψτε απάντηση στο ο ταχυδρόμος βαράει πάντα δυο φορές Ακύρωση απάντησης

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *